به گزارش روابط عمومی شرکت معدن زغالسنگ کرمان صولت مرتضوی صبح امروز ۳۱ مردادماه در جمع کارگران معدن هشونی حضور یافتند

در این بازدید روز سه شنبه مورخه 1402/05/31 انجام پذیرفت
دکتر سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه دکتر حجت الله کاظمی مدیر عامل صندوق بازنشستگی فولاد و سرکار خانم دکتر شریعتی نماینده مردم زرند و کوهبنان ، دکتر فداکار استاندار محترم کرمان ، مهندس متصدی سرپرست شرکت معادن زغالسنگ کرمان

و جمعی از مدیران استانی از کارخانه زغالشویی زرند و معدن هشونی بازدید به عمل آوردند.

سید صولت مرتضوی صبح امروز در بدو ورود به شهرستان زرند مورد استقبال رسمی مسؤولان شهرستان قرار گرفت و از کارخانه زغال‌شویی زرند بازدید کرد.

در حاشیه این بازدید سید صولت مرتضوی  اظهار داشت: هدف از بازدید این کارخانه ابتدا ابلاغ سلام رئیس‌جمهور به کارگران و هدف دوم نظارت میدانی بر تولید شرکت‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. مرتضوی در خصوص کارخانه زغالشویی زرند کرمان بیان داشت: این مجموعه بسیار مجموعه عظیمی است که اساسا سالانه 2 میلیون تن زغال تولید می‌کند و ظرفیت تولید زغال کشور هم ظرفیت بالایی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: متاسفانه به دلایل مختلف کارخانه زغال‌شویی زرند کمتر از ظرفیت اسمی خود کنستانتره تولید می‌کند.

وی عنوان کرد: امروز اینجا هستیم تا ضمن نظارت میدانی و حضور در جلسات با مسؤولان استانی و شرکت‌های استان طرحی نو برای تداوم خدمت و توسعه در این حوزه در شأن کارگران و اقتصاد کشور داشته باشیم.

 

در ادامه وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به همراه هیئت همراه از معدن هشونی بازدید به عمل آورند.

در ابتدا سید عزیز مجیدی، مدیر معدن هشونی ضمن ارائه گزارشی از وضعیت و ذخیره قابل استخراج معدن  با بیان اینکه معدن هشونی سال 1355 به بهره‌برداری رسیده است، اظهار داشت: این معدن 17 میلیون تن ذخیره زغال‌سنگ داشت که تا حالا حدود 8 میلیون تن آن استخراج شده است.

وی با بیان اینکه این معدن یکی از معادن مهم زغال‌سنگ کشور محسوب می‌شود، گفت: برای استخراج حدود 9 میلیون تن ذخیره زغال‌سنگ دیگر این معدن نیاز به تامین نقدینگی داریم.

ایشان با اشاره به اینکه کارگران معادن بیشتر از 15 سال توانایی کار ندارند، تصریح کرد: کارگران نیاز به نفس تازه دارند و سرمایه‌گذاری نیمه مکانیزه یا مکانیزه در این معادن ضروری است.

مجیدی با اشاره به اینکه 18 خردادماه امسال سیل از 6 ناحیه خساراتی به این معدن وارد کرد و کارگران با دست خالی معدن را بازسازی و شروع به‌کار کردند، افزود: خواستار بخشودگی دو ماه بیمه کارگران این معدن هستیم و از استاندار درخواست داریم حقوق معادن برای مدتی که نتوانستیم کار کنیم بخشیده شود.

در ادامه عفت شریعتی، نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید، اظهار داشت: زندگی کارگران معادن در عرصه تولید پر از زحمت و تلاش است و این کارگران در دوران کار خود آسیب‌های جدی متحمل می‌شوند.

وی بر لزوم اصلاح ضریب سختی کار این کارگران تاکید کرد و افزود: کارگران بهترین ساعات روز خود را در عمق زمین سپری می‌کنند و بعد از 15 سال دیگر توانی برای ادامه کار ندارند.

در ادامه سید صولت مرتضوی در جمع صمیمی کارگران قرار گرفت و اظهار نمودند: هفته دولت بستری برای بیان دیدگاه‌ها و ارتباط با آحاد مردم و شنیدن سخن جامعه کارگری و تقدیر از زحمات کارگران است.

ایشان مهمترین توفیق جمهوری اسلامی ایران استقلال سیاسی و اقتصادی دانست و افزود:  استقلال سیاسی بر گرفته از استقلال اقتصادی است و استقلال اقتصادی محصول تلاش‌ها و خروجی پنجه‌های پینه بسته کارگران است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ای کاش می‌توانستیم ارادتی که به کارگران داریم، بیان کنیم و بیش از این قدردان خدمات آنها باشیم.

او با اشاره به پیشرفت‌های ایران در علوم و فنون مختلف اظهار کرد: مشکلات جامعه کارگری را درک می کنیم و باید آنها را برطرف کنیم و باید از مولدسازی استفاده و در آمد حاصل آن صرف بهداشت کارگران و توسعه کار شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در واکنش به سخنانی در خصوص فرسودگی جامعه کارگری شاغل در معادن زغال‌سنگ عنوان کرد: بدتر از فرسودگی، بی‌انگیزگی است و از کارهایی که در کارگر انگیزه ایجاد می‌کند، گشاده رویی، محبت و پرداخت به موقع حقوق است.

مرتضوی بر لزوم اصلاح قانون ضریب سختی کار تاکید کرد و گفت: برخی از کارگران برای بخش خصوصی کار کردند که حق و حقوق آنها را به درستی پرداخت نکرده‌اند که بررسی خواهیم داشت و اگر در حیطه وظایفم بود، مشکلات این کارگران را حل می‌کنم و باید ضریب ۱.۵ درصد سختی کار اصلاح شودو از ظرفیت جوانان خلاق برای به‌روزرسانی تجهیزات و افزایش بهره‌وری استفاده کرد.

مرتضوی پیشنهاد استفاده از زمین‌های اطرف در چهارچوب قانون برای اختصاص به نهضت ملی مسکن برای ساخت خانه کارگران معدن را داد و در ادامه از کارگران درخواست کرد: با کار و تلاش چرخه تولید در کشور راه‌اندازی کنید که برای نسل آینده خیر و برکت دارد.
در پایان این بازدید وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و هیئت همراه در جلسه شورای اداری درفرمانداری شهرستان کوهبنان

حضور یافتند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *