جلسه پیشگیری از آسیب های اجتماعی با حضور دکتر بهداد معاونت اجتماعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ،مهندس مصباح مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان ،مهندس شریفی مدیر عامل شرکت زغالسنگ کرمان و جمعی از اساتید فعال در این حوزه در سالن کنفرانس شرکت برگزار گردید.

در ابتدا جلسه. ، مجتبی مصباح با بیان اینکه اعتیاد در جامعه کارگری باعث وارد آمدن خسارت و آسیب های زیاد به تولید و اقتصاد کشور می شود اظهارء داشت : باید مدلهای کاربردی کاهش آسیبهای اجتماعی در واحدهای کارگری به صورت آزمایشی اجرا شوند و پس از موفقیت در مرحله آزمایشی به صورت وسیع عملیاتی شوند

در ادامه محسن شریفی مدیر عامل شرکت معادن زغالسنگ کرمان ضمن خیر مقدم به حضار با بیان این مطلب گفت:مصرف کنندگان مواد اعتیادآور هزینه های بسیاری از جمله حوادث و سوانح جبران ناپذیر ، از کار افتادگی ، اتلاف وسایل و تجهیزات محل کار و … به محیط کار خود وارد می نمایند و اگر در این موارد پیشگیری و درمان لازم صورت نگیرد ، آلودگی سایر کارکنان و گروه های مرتبط را نیز ، به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح نمود که شرایط یکنواخت محیط کار ، پایین بودن میزان آگاهی از عوارض سوء مصرف،وجود باورهای غلط مبنی بر مصرف مواد به منظور افزایش بهره وری و توان فردی ، مشکلات اقتصادی و خانوادگی برخی کارگران و … از عوامل موثر در اعتیاد کارکنان در محیط های کاری است

شریفی افزود : استقبال ، همکاری و تعامل مناسب مدیران واحدهای کارگری با ادارت زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در اجرای برنامه های پیشگیری و درمان اعتیاد کارگران می تواند نقشی مهمی در رفع این مشکل داشته باشد.

در ادامه مهندس بهدادمدیرکل امور اجتماعی وزارت مردم بیان نمود: توجه به موضوع سلامت روان را یکی دیگر از راهبردهای این وزارت نامه عنوان کرد و افزود : با بررسی ها و پژوهش های مختلفی که انجام شده است نشان می‌دهد یکی از علل و عوامل آسیب های اجتماعی سلامت روان است و سند ارتقا روان در جامعه کار و تولید تدوین شده و از طریق خانه های بهداشت کارگری این سند اجرایی خواهد شد .

 

وی با اشاره به اینکه درمان مسائل و مشکلات روانشناختی هزینه های زیادی دارد عنوان کرد : یکی از کارهایی که در این حوزه پیش بینی شده یارانه مشاوره است و امسال برای اولین بار اعتباراتی تحت عنوان یارانه مشاوره دیده شده است که هم افراد در معرض آسیب و هم برای افرادی که با این افراد در ارتباط هستند در نظر گرفته شده است.

بهداد به بحث اعتیاد اشاره کرد و اظهار داشت : بحث اعتیاد از آسیب های اجتماعی جدا نیست و بر همین اساس سند پیشگیری از اعتیاد کار و تولید را بررسی کردیم.

 

وی افزود : در حال حاضر ایستگاه‌های بهگرد و خانه های بهداشت در حال انجام کار هستند و برای تضمین برنامه ها و افزایش پوشش، توسعه شبکه و هم‌افزایی با وزارت خانه های های دیگر لازم است.

د

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *